Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Rodzicielska Biblioteczka Laicka

Przygarnij tytę zamiast święconki

Przygarnij tytę zamiast święconki

 Za chwilę początek roku szkolnego. Mam dla Was propozycję, która zastąpi denerwujące laickich rodziców święcenie tornistrów. W październiku 2019 pisałam w Nieco-Dzienniku Etycznym (http://renesansmedia.pl – w zakładnce Nieco-Dziennik Etycznynr 50) o szkole i fragment artykuły zatytułowałam  „Przygarnij tytę”. Tyta zamiast święcenia, to jest to! Tyta, zwana również rożkiem obfitości, rożkiem szkolnym, z niemieckiego Schultüte lub Zuckertüte.

Zasadniczo tytę dostają dzieci 1ego września, w roku rozpoczęcia nauki. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby właśnie 1ego ją wręczyć, ja po prostu, szyjąc swoją, pomyślałam, że jest niezłą alternatywą dla dzieci, które nie podążą z kolegami do kościoła czy na salę gimnastyczną.

W Polsce tyta znana jest przede wszystkim na Śląsku oraz Warmii i Mazurach. Ma kształt rożka, czasem bardzo, bardzo dużego, statystyki Wikipedii podają nawet jaka długość charakterystyczna była dla jakich lat i regionów. Podobno standardowo ma 70 cm długości. Moja wyszła mi 65-ciocentymetrowa. Nie tak prosto jest znaleźć tak duży karton, żeby po wycięciu jeszcze rożek miał 70 cm. Kształt ma swoje znaczenie, bo pochodzi od rogu obfitości kozy Amaltei, która wykarmiła Zeusa. Potem bóg sprawił, że w rogu zawsze była obfitość jadła wszelakiego i temu, kto wszedł w jego posiadanie nigdy niczego nie zabrakło.

Albowiem zaczynamy od kartonu. Autorka bloga „Ina i Sewa” pokazuje, jak sprytnie wyrysować wzór do rożka (cyrkiel jest zdecydowanie za mały) https://inaisewa.blogspot.com/2018/10/rog-tyta-obfitosci-diy.html Ja po prostu zawinęłam mój karton i obcięłam nadmiar. Potem spinamy go zszywkami i/lub sklejamy. Można najpierw ozdobić, potem rożek „zamknąć” – według uznania.

 

Potem już wedle uznania. Na niemieckich blogach znajduję najczęściej tyty (na środkowej często imię dziecka) składające się z trzech części/kolorów/materiałów/wzorów : A B A albo nawet A B C, gdzie C jest od razu przedłużeniem, przewiązanym kokardą, które koniecznie musi sobie zwisać. Przykład: https://www.luettenmaat.de/Stoffhuelle-canvas-fuer-Schultuete--632.html

Tradycyjnie karton obklejamy bibułą i ozdabiamy naklejkami, wycinankami, frędzlami itp. itd. Coraz częściej znajdziemy wskazówki jak uszyć wierzchnią warstwę tyty. Trzeba dobrze wymierzyć części na rozpostartym na płaski rożku, żeby dopasować rozmiary materiału. Moja wersja była dużo trudniejsza, ponieważ tyta powstała ze skrawków starych ubrań mojej córki. Całość jest nieco dociągana, ale wszystko udało się zeszyć.

 

Tradycyjnie tyta zawiera słodycze i przybory szkolne. W mojej są ulubione cukierki córki, zmazywalne długopisy w kształcie potworków, długopis z gumką w kształcie lamy (to taki „privat joke” bardzo lubi śpiewać niektóre piosenki francuskiego wykonawcy Serge Lama) i pamiętnik z cytatami Michelle Obama.

 

Albowiem moja latorośl nie idzie do 1szej klasy, a do ostatniej gimnazjum (tu – we Francji – 3ciej klasy, stąd trójka przyklejona na tycie). Każda okazja jest jednak dobra, żeby sprawić radochę dziecku. Jak dla niej to kluczowy rok – musi bardzo się postarać o oceny, żeby dostać się do wybranego liceum, zdać egzamin gimnazjalny i jeszcze zrobić pierwszy krok w dorosłość, czyli odbyć staż w przedsiębiorstwie. Stąd oprócz słodyczy i rzeczy szkolnych znalazł się w tycie pamiętnik z cytatami Michelle Obama.

Prawdę mówiąc, miniaturowe tyty mogłyby dzieci dostawać co roku, gdybyśmy chcieli dać im coś wyjątkowego (a w regionach nie-tytowych będzie na pewno niesamowita). Żeby podkreślić, jak bardzo jesteśmy z nimi sercem, ciałem i duchem w trudach szkolnych. Czy żeby zrobić im egzotyczną przyjemność w zamian za szkolną święconkę. Ze święcenia nie ma żadnej wymiernej korzyści, z zawartości tyty i z samego rytuału wręczania jej – jak najbardziej! Odsyłam do wyżej wspomnianego artykułu po kilka dodatkowych pomysłów.

Ja, tradycyjnie, namawiam oczywiście do wykonania tyty własnoręcznie, np. ze starszym (albo i młodszym) rodzeństwem. Jednak jeśli wklepiecie „kupić rożek szkolny” nie zabraknie Wam źródeł na każdy gust i kieszeń.

Oto kilka przydatnych stron po polsku, niemiecku i… śląsku 😊

https://bonclok.pl/slaskie-tradycje/obrzedy-zwyczaje-i-wierzenia/337-witaj-szkolo-czyli-tyta-dla-pierwszoklasisty.html

https://dyplomydladzieci.pl/blog/czym-mozna-wypelnic-rozki-obfitosci-kilka-ciekawych-propozycji.html

https://przeszyjmytorazem.pl/szukaj?q=tyta

https://www.stoffe.de/schultuete-naehen-in-15-schritten-zur-diy-schultuete.html

https://gryfnie.com/kultura/tyta/

PS. Specjalne gorące podziękowania dla Piotrusia za wszystkie informacje, rady i podziw. Bardzo mi pomogłeś!

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
A
J’aime beaucoup votre blog. Un plaisir de venir flâner sur vos pages. Une belle découverte et un blog très intéressant. Je reviendrai m’y poser. N’hésitez pas à visiter mon univers (lien sur pseudo) A bientôt.
Répondre